חודש הארגון ממשיך ואיתו גם המאמרים עבורכם, מדריכי בני עקיבא, ולא רק בני עקיבא. קחו לכם 10 טיפים לפעולה מוצלחת. הדפיסו ושימרו."/> 10 עקרונות לפעולה יוצאת דופן

אם אתם מדריכים בתנועות הנוער, בטח כבר יצא לכם להיות במצב הלא נעים הזה שאתם משקיעים אין סוף בהכנת פעולה ובסוף משהו נדפק.

לפעמים אתם לא זוכים לשיתוף פעולה מצד החניכים, לפעמים לא הכנתם באמת כמו שצריך, או שלא בדקתם "דופק" לחניכים לפני הפעולה לראות אם הם במצב הקשבה לתוכן הכבד שהבאתם. אתם יכולים להתנחם בעובדה שככה זה בחיים. לא תמצאו מישהו בעולם שיכול לומר בבטחה שתמיד הולך לו כמו שהוא רוצה.

החיים מזמנים את הימים הלא מוצלחים הללו לכל אחד מאתנו, אך אם נרכיב לרגע משקפיים אופטימיות ומציאותיות יותר, נוכל ללמוד מהימים האלה הרבה מאד. בכלל, שימו לב שהטעויות שלנו יכולות להיות מתנות נפלאות עבורנו במה שנותנות לנו הזדמנות ללמידה ולשיפור.

כל תנועת נוער שמכבדת את עצמה מוציאה חוברות הדרכה ככלי עזר למדריכים. הבשורה הטובה היא שעל כל התכנים הללו ישבו מיטה המוחות בתחום ההדרכה, קומונה ומי לא. החדשות הרעות הן, שאם אתם חושבים שתבואו רבע שעה לפני המפקד באופן קבוע ותעלעלו בחוברת ותדוגו משהו והכל ילך טוב – אז אתם טועים בגדול.  הסרט הטוב שראיתם ונהניתם ממנו עד לשמים לא נוצר במקרה. תקציבי ענק ומיטב המוחות עבדו קשה מאד כדי שתצאו ממנו עם WOW גדול. גם הטיול השנתי המוצלח בשנה שעברה לא היה בפוקס. מישהו עם יכולת לוגיסטית סינכרן את הכל כדי שתחזרו הביתה עייפים אך מרוצים. בקיצור, דברים טובים דורשים הכנה וחשיבה.

בשורות הבאות יבואו מספר עקרונות לפעולה טובה. לא נכתוב כאן איך עושים "ערב שוקולד" או תוכן לפעילות "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל". את התכנים יש לכם בחוברות ההדרכה ובאינטרנט. נציג כאן שורה של נקודות שחייבות להתקיים בכל פעולה תעבירו בקדנציה שלכם כמדריכים:

1. מוטיבציה – אם אין לכם חשק להדריך אל תהיו מדריכים. ניסיתם כבר חצי שנה ואין לכם כוח לזה, עזבו  וחפשו משהו אחר. אם רק השבוע אתה לחוץ, גמור, עסוק – פנה למד"ש ובקש החלפה. אך אל תבואו בלי מצב רוח. יראו את זה עליכם. יותר מהתוכן של הפעולה, מה שחשוב הוא הפנים שלכם, החיוך, המרץ והחשק. זה מה שיחבר את החניכים להקשיב לתוכן. מצאו לכם גורם הנעה לעתות משבר שיוכל להחזיר לכם את החיוך והמרץ.

2. מיקוד – עם מה אתה רוצה שהחניכים יצאו מהפעולה הזו? מהו משפט המפתח שעושה לך את הפעולה  ואתה רוצה לחזור עליו פעמיים שלוש? מה צריך להיצרב בתודעתם? אחרי שאתם ממוקדים בנושא ובמטרה בנו את הדרך מהפתיחה עד לסיום הפעולה תוך בדיקה שהדרך אכן מובילה למטרת הפעולה.

3. תוכן תואם גיל – זה בכלל לא בטוח שהשיעור המאלף ששמעת מהר"מ שלך בישיבה התיכונית מתאים  לחניכים שלך. נהפוך הוא, כנראה שהם לא בעניין בכלל. זה לא אומר שלא תוכל ל"הוריד" את התכנים לאוזניים שלהם ולתת להם הזדמנות לגדול רוחנית, אך בשביל זה צריך לעבוד.

4. דוגמא אישית – אם אתם חושבים שפספוס בדוגמא אישית פוגע רק ביכולת שלכם לחנך באותו עניין  שנפלתם בו, אתם טועים בגדול. ברגע שהחניך ראה שהדיבורים שלכם לא מיישרים קו עם החיים שלכם, איבדתם את יכולת ההשפעה שלכם עליו. והחניך הצעיר שחי בדרך כלל בהכללות, עשוי לעשות "ברוגז" עם הסניף כולו ולפעמים גם עם כל המבוגרים בעולמו. דאגו לחיות כמה שיותר את התוכן שאתם מעבירים לחניכים שלכם.

5. תוכן תואם תרבות – בטח שמתם לב שאתם במדינה קולטת עלייה. ולא רק עלייה אלא עליות. אם אתם  מדריכים בסניף של עולים חדשים מאתיופיה או מצפון אמריקה עליכם להכיר את עולמם כדי שתוכלו להשפיע עליהם. אם תגידו את המילה "טרמפ" בהקשר הלא נכון לפני עולה טרי מארה"ב הוא עלול להיפגע קשות. אם לא תכירו את יחסי הצעירים-מבוגרים בחברת העולים מאתיופיה אתם עלולים לעשות טעויות מצערות מאד.

6. למדו מהתנסויות של אחרים – בהמשך לנקודה הקודמת, מדריכים וותיקים יוכלו להכניס אתכם היטב  לעולמם של חניכים אלו. שבו איתם לחפיפה. לפני שאתם לוקחים פעולה, שאלו את הצוות מי העביר אותה כבר, איך היה, מה עבד ומה לא ומה ניתן לשפר וכיצד. אם יש חניך בעייתי, למד את ההיסטוריה שלו מהמדריכים שקדמו לך. ישנם פורומים באתרי התנועות שיכולים לעזור לכם. אחרי הכל, תנועות הנוער שלנו מתמודדות ב-95% עם אותן הבעיות.

7. שיתוף החניכים – עם 10 שנות ניסיון כתלמידים, אתם יודעים טוב מאד כמה קשה לשבת ולהקשיב ובטח  לילדים צעירים. שאפו לשתף אותם כמה שיותר בפעולה ואם ניתן אפילו בהכנתה. שאלו את החניכים מראש על אילו נושאים היו רוצים שתדברו. שאלו שאלות, עברו מחניך לחניך. אל תתנו להם להישאר במחלת הדור – הפסיביות. הכינו פעולות שדורשות מהחניכים לחשוב, ללכת, להביא, לחזור, לתכנן, לעבוד בקבוצה וכו'. דרך אגב, חניך פעיל מטמיע טוב יותר את התוכן מחניך פסיבי.

8. ניהול עצמי – בדקו כמה זמן בממוצע החניכים שלכם מסוגלים לשבת בהקשבה. הכינו פעולות שלא עוברות  את הזמן הזה. שימו לב לשעון כדי שלא תפספסו את סף ההקשבה של החניכים. אתם ממש לא רוצים להיות מדריכים "חופרים". נצלו את הדקות הקדושות הללו להביא את המיטב שלכם. הכינו אותו היטב בבית, חזרו עליו בעצמכם, בפני המד"ש וחזרו עליו שוב. ההכנה מראש מאפשרת לכם לחשוב עוד פעם על העניין, להוסיף, לגרוע ולזקק את הפעולה להיות אחת יוצאת מן הכלל.  היו בטוחים שאתם סגורים על העניין. כך תעמדו בביטחון מול החניכים וכבר אמרנו שהמקשיב תופס את שפת הגוף והאנרגיה לפני התוכן.

9. משוב – אם אתם זורמים והכל הולך לכם טוב אל תמשיכו לקרוא את הסעיף הזה, אך אם אתם מרגישים  שיש מה לשפר, פשוט שאלו את עצמכם ואת המד"ש שאלה פשוטה בסוף הפעולה: "מה עבד לי היום ומה לא עבד לי היום?". שאפו לשמר את הטוב ולשפר את הצריך תיקון.

10. פעולת מגירה - הכינו פעולה או שתיים למקרה חירום. לא תמיד יימצא לכם הזמן והפניות הנפשית להכין  פעולה טובה ועם חשק. למשל, יש לכם לוח מבחנים ואתם יכולים לדעת כבר עכשיו מתי תהיה לכם תקופה לחוצה יותר. מצד שני החניכים טרחו להגיע ולא יפה לזרוק להם כדור לשחק וזהו. למקרים כאלה ואחרים, הכינו "פעולת מגירה". אם כל מדריך יכין אחת כזו, תהיו מסודרים חבל על הזמן. 

 


Comments

חיפוש לפי קטגוריה

תמונות