אין מתכון בטוח לחינוך, אבל נראה שיש הסכמה באשר לצורך במשמעת ובעיקר משמעת עצמית, אז איך מגיעים למשמעת ומהי בכלל משמעת?"/> מהי משמעת וכיצד בונים אותה בבית - חל

הנקודה העיקרית והמעשית בחינוך ילדים שנפגעה בתרבות המערבית היא המשמעת. למונח "משמעת" פרשנויות רבות בספרות המחקר, וכאן אני רוצה להשתמש בפרשנות הרואה במשמעת לא פחות מתפיסת עולם. המטרה בהקניית משמעת לילדים ותלמידים היא לבסס אצלם תפיסת עולם שיש סמכות, יש מי שמחליט עבורך בחלק מהעניינים ואתה חלק ממערכת רחבה יותר.
למעשה, המטרה הגדולה של חינוך למשמעת היא שהילד ילמד להיכנע לדעת שלו שהיא הסמכות שבו עצמו. הילד שבאופן טבעי ובריא גדל עם דמיון מפותח, צריך לעבור עם הזמן למצב בו הדעת וההיגיון מנחים אותו, ולא הדמיונות. בכדי להגיע למצב זה, עלינו לשדר לו מגיל צעיר מאד שיש סמכות מעליו. יש משהו חזק ממנו ובכלל לא במובן הפיזי והכוחני של המילה. יש דעת מעליו שעליו לשמוע בקולה. כאן נכנס החינוך שלנו למשמעת.
כשאנו בונים משמעת חזקה בבית (שאין בינה ובין צעקות, איומים וכוחנות דבר) אנו עוזרים לילד לבנות תפיסת עולם שיש מישהו ומשהו מעליו. יש לו גבולות שמונעים ממנו להחליק החוצה, גבולות ששומרים עליו מכוחות ההרס שבו ובמיוחד מהקושי שלו לווסת אותם כשמדובר בילד ADHD.
כשאנו מקפידים על משמעת ברורה בבית אנחנו ממש לא עושים טובה לילד. זו חובתנו הבסיסית כהורים. כשהבית מלא חום ואהבה ויחד עם זה יש סמכות ברורה ומתפקדת בבית, אנחנו עוזרים לכל ילד ובמיוחד לילד ADHDלתפקד טוב יותר בחייו, כיוון שהסדר וההבניה הם בדיוק נקודת הכשל שלו.
וכמו בבית כך בכיתה. מורה שמעניק חום ואהבה, זורם עם התלמידים ומגלה אכפתיות אך חלש בניהול הכיתה מבחינה משמעתית – נתן לתלמידים עוד חבר שהם ממש לא צריכים. מאידך, מורה שחזק במשמעת וכללים אך לא מגלה אמפתיה והבנה לתלמידים – יזכה לרובוטים במקרה הטוב ולמרידה ענקית במקרה הרע.
במיוחד כשמדובר בילדי ADHD, על ההורה והמורה ללמוד להיות חזק בשני התחומים הללו. ילדים אלו זקוקים לאמפתיה והכלה יותר מאחרים בשל הכשלים הרבים שלהם במשך היום שמשפיעים מאד על הערך העצמי שלהם. אך עם אמפתיה לבדה הילד לא יתקדם. הוא זקוק למבוגר שלא יוותר לו, שידרוש ממנו כל הזמן לפי מצבו ויכולותיו, שיזכיר לו את הכללים ויאכוף אותם.
 
 
תפיסה זו, הנשמעת כל כך נכונה וטבעית, נגזרת מפירוש הרמב"ן על עשרת הדיברות, שם הוא כותב: "כבד את אביך - כבוד האל. כי לכבוד הבורא צווה לכבד האב המשתתף ביצירה". מצות כיבוד הורים מופיעה בחמישייה הפותחת של הדיברות העוסקות בכבוד האל משום שכבוד ההורים וכבוד הבורא אחד הם. האדם מקבל את יראת השמים שלו – התחושה העמוקה שיש סמכות עליונה בעולם – ראשית כל מאביו ומאמו שהם הסמכות הראשונה שלו.
המשמעת היא הבסיס לכל ההתפתחות של האדם. במיוחד בדור התפוצצות המידע, לא הכישרון לבדו הוא הקריטריון להצלחה אלא בעיקר המשמעת העצמית. כלומר, היכולת להציב מטרה, לבנות לה דרך ולעמוד בה מול כל המחסומים והחולשות. היכולת לתפקד בתוך מסגרת ולהמשיך הלאה נוכח אכזבות וכישלונות. המשמעת היא המסגרת המחזיקה את כל התוכן של העשייה, היא המוציאה לפועל את הכישרון.
את המשמעת קונה הילד לראשונה וכבסיס בבית הוריו. הילד רואה בהוריו, באופן טבעי ומולד, את קירות התמך של חייו. הוריו הם הגבולות הבטוחים שלו. העוצמה שהם משדרים בעקביות ובהחלטיות שלהם, בונה אצלו את התובנה שיש על מי לסמוך. יש מי שיהיה שם בשבילו מול אחרים ומול כוחות ההרס שלו עצמו. הילד מבקש באופן טבעי לחיות תחת סמכות, ומידי פעם הוא ישתמש בכוח המרידה הטבעי שלו כדי לבדוק אם הסמכות קיימת ומספיק חזקה.
כהורים, עלינו להאמין בכל לב, שגם בתוך ההמולה והניגוד העצום שמבחוץ, אנו יכולים למצוא את השקט לבנות את הערכים שלנו. איננו חייבים להסכים עם התרבות הזרה ובטח שלא להכניס את ערכיה אליה פנימה. כיום, חוקרים בכל העולם מבינים שהגיע הזמן לחזור במידה מסוימת לחינוך שלפני מאה וחמישים שנה, כשכל אחד היה בתפקידו ובמקומו, הורים וילדים.
המצב בו הורים בכל העולם, כולל בארץ הקודש, הופכים לבני ערובה של ילדיהם הפך בלתי נסבל. בדקו בחנויות הספרים בקטגוריית חינוך והורות, אילו ספרים יצאו לאור בעשור האחרון בנושא והפכו לרבי מכר. תמצאו שם בין היתר את השמות הבאים: "הורים כמנהיגים" ; "שיקום הסמכות ההורית" ; "הורות ללא רגשות אשם" ; "לגדל ילדים ולהישאר שפויים" ; "כללים להורים נבוכים" ; "יש גבול!". שאמשיך?
את הכללים הראשונים שלו בחיים מקבל הילד מאתנו ההורים. אם אנחנו יוצרים הבניה נכונה ואפשרית הכוללת כללים ברורים, פשוטים וברי ביצוע יחד עם תקשורת חיובית ויחס חם ואוהב הדואג להפנות את כישורי הילד לעשייה חיובית – יש לילד את קירות התמך הנפשיים לשמור על איזון התנהגותי.
כל ילד זקוק למשמעת בכדי לגדול לאדם בריא, שמח ויציב. למשמע ילד ADHDזו משימה מורכבת הרבה יותר כיוון שההפרעה עצמה מפריעה לילד לבנות מבנה משמעתי. החיווט הנוירולוגי של ילד ADHDאינו מותאם בדרך כלל לדרישות החברה. זה לא שהוא מורד וסרבן בכוונה תחילה, זה פשוט לא עובד אצלו. וכיוון שכל כך קשה למשמע אותו כשהוא לא נכנס למסילה, ואם כן, הוא יורד ממנה בקלות, אנו מתקשים מאד להתמיד בה.
כשאנחנו בונים משמעת ברורה ויציבה בבית, אנחנו נותנים אולי את המתנה הגדולה והחשובה ביותר לילד ADHDשלנו. לא נוכל לקדם אותו באתגרים הנוספים העומדים לפניו ללא שהבית מהווה בשבילו עוגן ובסיס של עקביות ומבנה.
בפינתנו הבאה נעסוק בשאלה: כיצד בונים משמעת בבית בדגש על כלים מעשיים.
 
 


Comments

חיפוש לפי קטגוריה

תמונות