כבוד ואכפתיות, קלילות וזרימה, עניין ובהירות הם המצע למוטיבציה, אבל מה באמת מניע בני אדם לפעול בחייהם?"/> ששת כפתורי המוטיבציה

במאמר הקודם ראינו, שכדי להפנות את המוטיבציה בבית ובכיתה לכיוונים רצויים, עלינו ליצור אווירה של כבוד ואכפתיות, קלילות וזרימה, עניין ובהירות בקשר למטרות וההוראות. כל אלו הם רק המצע למוטיבציה, הם מנגינת הרקע שתאפשר למוטיבציה לפרוץ ולהתבטא בעשייה מבורכת.
לאחר שהנחנו את הבסיס הכללי, עלינו לפנות אל האדם הפרטי באשר הוא. השורות הבאות בנויות על הנחת היסוד שמותר לאנשים להיות שונים זה מזה. זהו הכלל הראשון בכל חברה מתורבתת וחפצת חיים, וכבר אמרו חז"ל במסכת ברכות (נח, ב) "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות". כלומר, לכל אדם פרופיל אישיותי יחיד ומיוחד, ואין לך שני בני אדם זהים בתכונותיהם.
אם בארגז הכלים שלך כהורה או כמורה יש רק "ערכת מוטיבציה" אחת שאותה אתה חושב להתאים לכלל הילדים והתלמידים, קרוב לוודאי שלא תגיע לתוצאה הרצויה. יתרה מכך, מה שמניע היטב ילד אחד, עשוי לדרדר מאד ילד אחר. על כן, ארגז הכלים המוטיבציוני שלנו צריך להיות עשיר, מגוון ועדכני.
ההנחה השניה שלנו מניחה ש"מתוך שלא לשמה יבוא לשמה" זה לכתחילה, ואי אפשר לחיות את האידיאל בטהרתו בתחילת הדרך, ללא שעברנו בתחנה האגוצנטרית שלנו.
התורה מנחה אותנו לפעול בעולם על פי ומתוך הצו האלוקי. רק הוא צריך להיות הגורם המניע אותנו בחיים. ובאמת אנו רואים, שכדי ליצור חברה בריאה הנאמנת לערכיה ולא מחליפה אותם לפי צו האופנה, חייבים לשים את האידיאל כנושא החיים.
כך התורה מנחה אותנו, ולפני שאימצנו את הצו הזה, אנו עשויים להיות מונעים על ידי גורמים אנושיים ואגואיסטיים החפים מכל אידיאל. בוודאי כשמדובר בילדים ומתבגרים, שטרם עצבו את חייהם, נוכל למצוא גורמים מניעים מסוג זה, ואם זה מה שמניע אותם בשלב זה, עלינו להשתמש בכפתורים אלו לכתחילה, בדיוק כפי שאנו מאמצים את מנהגו של רבי עקיבא ומחלקים קליות ואגוזים (= ממתקים והפתעות) לילדים בליל הסדר כדי שלא ישנו ויתעוררו להתעניין בנעשה סביבם (שו"ע או"ח סימן תעב, טז).
אז מה באמת מניע בני אדם לפעול בחייהם?
המחקר מצא 6 גורמים המניעים בני אדם לפעול בחיים. אם נדע להתאים בין הגורם המוטיבציוני לאדם, נוכל להשיג שיתוף פעולה מדהים יחד עם העצמה של האדם שחווה עשייה והצלחה.
1. פרויקטים –משימות יכולות להוות גורם הנעה לילד שאוהב לפעול לבד או לילד סקרן מטבעו. אלו יכולות להיות משימות לימודיות או חברתיות. השיעור הפרונטלי או אפילו המגוון ביותר לא יניעו ילד זה ללא שירגיש את "כוחי ועוצם ידי". תנו לו לעשות מצגת ממוחשבת על הנושא אפילו במקום מבחן, לארגן תוכנית לערב כיתה או את טורניר הכדורגל השכבתי וגייסתם אותו אליכם. תנו לו לרכז כל מה שאפשר. לחלק דפים, לאסוף כספים ולהקים פינת השבת אבדה בבית הספר.
2. אנשים –מעטפת חברתית יכולה להוות גורם לילד שהעניין החברתי דומיננטי בחייו. ילדים אלו זקוקים לעבודה בקבוצה או ללימוד בחברותא למבחן או להכנת שיעורי הבית. ההימצאות בחברה עושה להם את היום ואת מצב הרוח. הם זקוקים להיות במגע עם אנשים. כמו הקודמים, גם הם עשויים להתחבר לארגון פעילויות בשל החיכוך החברתי הגבוה. בשונה מהקודמים, אצלם הפרויקט הוא אמצעי והחברה היא המטרה.
3. שבח –חיזוקים מילוליים בכתב ובעל פה, טפיחה על השכם וחיוכים יניעו את הילד שמונע על ידי סטטוס או ילד שזקוק להכרה ותחושת שייכות. אלו ילדים שצמאים לברכת שלום בתחילת היום, שמבוגר יתעניין בשלומם, יחליף איתם מילה בהפסקה ויגיב להודעה סלולרית שלהם בהומור. כמה מילים על טופס המבחן בנוסף לציון יעלו חיוך על פניהם, קל וחומר לטלפון לאבא ואימא.
4. פרסים –חיזוקים מוחשיים ותגמולים שונים מניעים ילדים הזקוקים לסטטוס חברתי, הכרה ושייכות. בנוסף, חיזוקים אלו יניעו ילדים שמחפשים שליטה, כוח, עצמאות ותחרותיות. סוכריית טופי דביקה יכולה לחולל אצלם פלאים גם אם הם בני חמש עשרה פלוס. כך הם עובדים לעת עתה וחבל לוותר עליהם בגלל עקרונות חינוכיים ורוחניים. ילדותי אבל עובד.
5. יוקרה –להיות מואר באור הזרקורים זוהי משאלתו של הילד המונע על ידי הצורך בסטטוס גבוה, שליטה ותחרותיות. בשונה מהקודמים, ילדים אלו לא זקוקים לפרס כמו לקבלתו בפרהסיה. זה יכול להיות הפרס הכי גדול שחולק בבית הספר, אך כל זה איננו שווה לו אם יש תלמיד בקמפוס שלא יודע מי הזוכה המאושר. בשביל להניע את הילד הזה, אתם חייבים לרקוד את הריקוד שלו. זה קשה ואולי אפילו דוחה אבל זה מה יש. עם הזמן חנכו אותו לצניעות וענווה.
6. כוח –ישנם ילדים שיש להפעיל עליהם כוח כדי להניע אותם לעשייה. זו שפת החשיבה והדיבור שלהם. הם מכבדים כוח ורואים בו כלי מרכזי ואמת מידה בחיים. איתם צריך להגדיר ציפיות ברורות ולוודא שמבינים את התוצאות של בחירותיהם. ושוב נזכיר שאסרטיביות אינה חייבת להתבטא בכעס וצעקה, אלא דווקא בקול דממה דקה.
נלך בדרכו של משה רבנו, המבקש מבורא עולם למנות איש על העדה שהתכונה המרכזית שלו היא לדעת להתהלך עם כל אחד ואחד. 


Comments

חיפוש לפי קטגוריה

תמונות